======================================================================================
'✿'ܓ♥ ..........ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌᗩᒪᗩIKᑌᗰ.......♥ '✿'ܓ

( : . . . sebarkanlah walau hanya satu ayat . . . : )

- tidak ada hakcipta terpelihara untuk iLmu yang dataNgnya daRi yaNg Maha Esa. bahkan kita dituNtut uNtuk meNyebarkaN apa yaNg kita taHu. maKa, sEbarkanLah apa saJa yaNg aNda fikiRkan perLu disebarkAn. tidaK perLu liNk keMbali atau miNta iZin. apa yaNg aNtum baCa di siNi hanyaLah maKlumat. ianyA akaN meNjaDi iLmu yaNg bermaNfaAt apaBiLa diAmaLkan. dan jIka kita saMpaikaN iLmu yaNg kita ada kePada oraNg lain, maKa Allah akan meNganugerahkan kepaDa kita iLmu yaNg belum kiTa taHu..

(: syUkran jaZila atas kuNjungaN dan seMoga Allah teMukan kita di syurgaNya yaNg aBaDi.. aMin :)

======================================================================================

7 Petala Kepincangan dalam 7 Petala Cinta



7 Petala Kepincangan dalam 7 Petala Cinta oleh : Rusydee Artz ( Syabab Musafir Kasih )
  
-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-

1. Dimulakan dengan watak Hero dan Heroin duduk berhadapan dalam majlis pertunangan. Lalu berkatalah si hero: "Assalamualaikum, cinta." Si heroin menjawab manja mata menggedik, "Waalaikumussalam, rindu." Bermulalah episod couple Islamik dalam sebuah pertunangan kerana lafaz ini diulang tanpa segan silu walau di hadapan orang lain pada scene seterusnya.
 
Tak lupa, siap ada team datang zikir-zikir macam nasyid sebut nama Allah untuk majlis pertunangan ni. Guna nama Allah ya.
 
Pertunangan tidak digalakkan untuk dihebahkan sebagaimana dijelaskan dalam video Ust.Don 30 Minit. http://www.youtube.com/​watch?v=zeWzuFHI1Q8
2. Perlu diketahui lakonan tidak menghalalkan apa yang haram. Scene seterusnya, Akhi Hamka nak berangkat ke Yaman. Watak Diana Amir (Hilma) dilihat pegang tangan, bersalam dan dikucup kepala oleh Akhi Hamka di hadapan semua orang . Di luar cerita mereka ini adik-beradik ke? Tidak rasanya. Depan budak-budak pondok yang berkopiah, berserban, bertudung dll. Well, semua merestui benda yang haram dalam scene ni. Yang paling geli apabila scene 'tak halal' ini diiringi dengan selawat ke atas Nabi beramai-ramai.

3. Scene seterusnya heroin nama Saida nak ambil buku terjemahan dari bapa dia depan budak-budak pondok yang sedang menadah kitab. Saida memakai baju yang amat terang, dengan purdah 4 segi style baru mungkin. Bila lihat dari sisi belakang akan nampak juga bahagian pipi dari bawah. Dengan kata lain, ini bukan purdah. Tapi hanyalah kain 4 segi tampal kat bahagian mulut. Tudung Saida pula macam kepala alien bila sanggul tudung ketara tampak kelihatan. Tudung bonggol unta apply dengan purdah. Tak lupa juga telinga jelas terbentuk di tudung yang dipakai dalam cerita ini dari awal sampai akhir. Pelajar lelaki di depan melihatnya dengan pandangan penuh minat. Well, purdah tapi berfitnah. Terbaik. Watak Hilma juga pakai tudung bonggol unta. ( note: Diana Amir telah pun memohon maaf untuk kesalahan tudung bonggol unta kerana masa pembikinan filem tu beliau masih tgh belajar pakai tudung )
 
Gaya pemakaian tudung + purdah yang salah ini sekaligus telah mencemarkan nama baik golongan yang berpurdah.

4. Scene seterusnya, flashback setelah Hamka dikatakan maut dalam letupan. Scene heroin bersama Hilma adik Hamka di tepi jeti. Dia teringat balik keromantisan akhi Hamka (ulang lagi Assalamualaikum Cinta, Wslm Rindu) yang datang dan duduk betul-betul di sebelah si heroin. Belum kahwin. Kononnya tidak mengapa sebab ada adik temankan, duduk berdua-duaan dekat-dekat macam tu tak menjadi kesalahan. Lalu startlah heroin bermadah: "Duhai bakal imamku, jangan biarkan hadirmu sekejap mata dan jangan biarkan kebersamaan kita hanyalah sementara." Ayat orang bercinta. Bercinta sebelum kahwin adalah.....haram kan?
 
5. Scene Attar datang hantar buku-buku ke rumah. Saida bersama-sama Abi dan Umminya dalam rumah. Saida berpurdah tapi lengan tak tutup dan tak cuba untuk tutup lengannya yang sememangnya aurat di depan tetamu si Attar. Masa tu scene heroin sedih, mungkin sedih tu menjadikan aurat lengan itu halal?

 Mulut tutup, aurat lengan buka.

 6. Scene seterusnya, flashback Saida lagi. Dia teringatkan Akhi Hamka sedang mengajar al-Quran di jeti bersama-sama dengan Hilma adiknya. Hairannya, si heroin duduk betul-betul sebelah dengan hero. Adik hero duduk jauh sikit pula. Terbalik. Sepatutnya adik lah yang dekat dengan si abang. Bukan wanita lain. Wow, siap si hero menepuk manja si heroin yang belum halal lagi buatnya dengan kain serban beliau.

 7. Fakharuddin Attar ( Hero Utama selepas Hero Sampingan Hamka mati ) dibuang Madrasah Qalbun Salim tanpa dengar penjelasan dari kedua-dua pihak. Attar dicekup berkhalwat dengan wanita bernama Nida oleh Imam disaksikan heroin, ummi, Hilma dan watak2 lain. Ironisnya, pada satu scene awal perkenalan dengan Nida, si Attar ni tidak pula mahu masuk bilik si Nida untuk mengambil serbannya. Tapi kali ini, senang-senang sahaja masuk bilik. Godaan syaitan mungkin.
 
Pihak pondok terus buang, yakni terus menjatuhkan hukuman berdasarkan apa yang mereka saksikan dengan mata kasar tanpa dilakukan timbang-tara terlebih dahulu. Cara Islamkah begini mengajar untuk berlaku tidak adil pada pesalah?

 Last sekali punya scene - scene nikah Saida dan Attar, baju pengantin perempuan tak ikut syarak. Tudung masuk dalam. Tapi pakai purdah.

 Cerita ini disudahi dengan kata-kata hero sampingan Hamka:
 "Di antara 7 petala langit dan 7 petala bumi, ada 7 petala cinta."

 7 petala cinta tidak diterangkan dalam cerita ini. Apa benda yang tujuh itu amat kabur sekali. Yang pasti, cerita ini telah mengangkat tema cinta sebelum nikah. Kerana cinta pada Saidatul Nafisah, Hamka rela berkorban walaupun jadi mangsa letupan semata-mata nak siapkan hadiah perkahwinan Hamka dan Saida, yakni al-Quran tulisan tangan sendiri buat Saida.
 Sebelum menonton, anda kena ingat:-

 1. Cerita ini bukanlah gambaran kehidupan Islam sebenar.

 2. Bukan gambaran sebenar kehidupan pondok/pesantren yang mengasingkan lelaki dan perempuan.

 3. Nice try dari pengarah, tapi tidak cukup nice untuk menggambarkan Islam yang indah.

 4. Skripnya boleh tahanlah. Tapi jalan cerita, you tentukan sendiri. Still tak dapat challenge KCB (Ketika Cinta Bertasbih). Tidak ada cerita yang sempurna Islamikanya. Tapi betterlah kalau lihat dari etika pemakaiannya.

 5. Sekiranya ketujuh-tujuh kritikan terbuka di atas diperbetulkan dan dititikberatkan dalam cerita terbitan akan datang, insyaAllah cerita itu lebih better. Penonton berhak mengkritik.

 p/s: Kritik sebab cerita dia nak menonjolkan Islam dan nak mengaitkan Islam. Kalau cerita bukan cerita Islamik, tak perlu kritik sangat sebab memang kita tahu tak syarie langsung pun.



semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

ibu ayah.. saya nak kahwin



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



SURAT BUAT IBU AYAH : Ibu.. Ayah.. Saya Nak Kahwin...

ibu ayah saya nak kahwin..

::janganlah bersusah hati kalau dia ingin berkahwin, kerana pernikahan itu membuka seribu

pintu rezeki. Perkahwinan atas nama Islam, sudah pasti akan diredhai Allah.



ibu ayah saya nak kahwin..

::janganlah dihalang keinginannya, kerana Allah sudah berjanji, barangsiapa berkahwin

keranaNya pasti akan dipermudah segala urusan.



ibu ayah saya nak kahwin..

::jangan sesekali risau pasal pelajaran, kerana ia takkan pernah berhenti. Hatta sampai ke mati

sekalipun, ilmu takkan pernah habis dicari.



ibu ayah saya nak kahwin..

::walaupun dia belum bekerja, bukan bermaksud dia tidak boleh menyara bakal isterinya. Sudah

tercatat di dalam Quran, orang miskin sekalipun pasti akan dimampukan oleh Allah lepas

berkahwin.



ibu ayah saya nak kahwin..

::jangan risau anakmu dapat bayi atau tidak. Nikah itu sendiri bukan jaminan untuk dapat

bayi, kerana semua itu adalah kerja Allah. Lagipun anakmu itu sudah ada perancangannya

yang tersendiri.



ibu ayah saya nak kahwin..

::berkahwin itu menghalang maksiat. Daripada dia melihat perempuan di sana sini, lebih baik

dia melihat isterinya saja. Dapat pahala lagi.



ibu ayah saya nak kahwin..

::dengan berkahwin, anakmu akan jadi lebih bersemangat, bila ada kekasih yang selalu setia

memberi dorongan. Kerja juga menjadi lebih produktif.



ibu ayah saya nak kahwin..

::percayalah yang dia sudah bersedia untuk bertanggungjawab. Jika ditanya mana-mana suami

isteri pun, sudah pasti tiada yang mengatakan mereka berkahwin sekadar suka-suka.



ibu ayah saya nak kahwin..

::Jangan dilihat kematangan pada usia, tapi lihatlah pada peribadi dirinya. Jika dia sudah

bersedia menjadi pemimpin, maka benarkanlah dia jadi pemimpin kepada isterinya pula.



ibu ayah saya nak kahwin..

::Ilmu agamanya sedikit cuma, tapi tiada pernah berhenti mencari ilmu. Maka doakanlah

supaya dia dapat menjadi seorang lelaki yang lebih soleh.



ibu ayah saya nak kahwin..

::Usia remajanya mengajar seribu erti kehidupan. Kini sudah sampai masanya untuk anakmu

melangkah ke alam dewasa pula, bagi meraih lebih banyak pengalaman.



ibu ayah saya nak kahwin..

::Semua ini hanyalah keinginan anakmu saja. Namun kiranya tiada dipersetujui, anakmu terima

sepenuh hati. Kerana dia juga tahu, bagaimana untuk menghormati keputusan kedua orang

tuanya.



ibu ayah saya nak kahwin..

::Andai kiranya kalian bersetuju ingin mendapat anak menantu, maka izinkanlah anakmu ini

mencari calonnya. InsyaAllah, bukan calon isteri yang dicari, tapi calon ibu kepada cucumu

yang akan dicari.



ibu ayah saya nak kahwin..

::Apa pun jua keputusan dipilih, semoga Allah sentiasa memberkati. Dan semoga pilihan itu

adalah yang terbaik. Sama-samalah kita berharap kepadaNya.



ibu ayah saya nak kahwin..

::tapi apakan daya dia hanya mampu menulis untuk meluah isi hati. Andai isi hati anakmu ini

dapat dibaca dan difahami oleh mak dan abah, alangkah bagusnya. Ya Allah, permudahkanlah

segala urusan anak mak dan abah ini, amin




semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

SMS kejut Tahajjud ??

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




Suatu hari, manusia D minta pendapat dari Manusia A, B, C tentang situasinya yang suka gilir-gilir dengan kawan bukan mahramnya kejutkan bangun tahajjud tiap malam. 


Manusia A: Tak boleh SMS kejut tahajjud pada yang bukan mahram. Persis khalwat. Tak baik. Tak elok. Rosak hati, zina hati. Niat tak menghalalkan cara.


Manusia B: Tak digalakkan SMS kejut tahajjud pada yang bukan pasangan. Kawan berlainan jantina, tak boleh. Kekasih kepada kekasih lagi tak boleh. Apa pun tak boley. Senang cerita, set alarm kat henpon tu. 


Manusia C: Kejut-kejut tahajjud sesama berlainan jantina ni patut diharamkan terus. Ni bukan dakwah, ni nak menggatal semata-mata. Mana ada kejut2 tahajjud sesama bukan jantina dalam Islam. Timbulkan fitnah je semua ni. Dua orang bukan mahram, yang ketiga adalah syaitooooonnn!!


Manusia D: Tapi..tapii...tapi..kitorang cuma nak jadi baik..nak saling memperingati..nak harapkan kawan2 sejantina or adik beradik SMS kejutkan memang dorang tak sudi la..Kawan2 sejantina ni cakap je dakwah2, tapi nak kejutkan member sendiri jangan harapla..roomate sendiri pun kekadang tak peduli..Tade plak nak bergayut. Nak kejut2kan je. Set alarm, tak bangun..tapi bila org miscall, SMS..bangun lak. Kenapa ye tak boleh lak..


Manusia A, B, C : "Alasan je semua tu. Kami sebulat suara kata, hentikan! Fustopppp!"


Minggu depannya, keluar di muka depan paper :


"Kami Keluar Islam Kerana Tak Boleh SMS Kejut Tahajjud."


Manusia A, B, C : "Bangang betul golongan manusia D ni! Nerako la mereka!"


-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-


Moral: Ekstrim dalam menasihati, mad'uw (yang didakwah) pasti jadi benci. Hati yang sedang terbuka akan terkunci kembali.


Kau fikirlah sendiri.


-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-


Hukum SMS bukan mahram oleh Ustaz Azhar Idrus ( Original ) :


1. SMS laki perempuan bukan mahram, hukumnya tak haram.
Yang haramnya adalah yang berkait dengan tu yakni apabila berkait dengan nafsu syahwat.


Sumber: http://www.youtube.com/watch?v=Sdo7mTfe2rM


2. Ikhtilat muslimin muslimat melalui tepon sms. Sms ni sama macam surat.


- Surat: ada bait2 kata-kata yang memuji-memuja dsb: Hukumnya makruh.


- Apabila sampai tahap nafsu syahwat: Hukum menjadi haram.


Begitu juga SMS. kalau dulu surat, kita tak berkenan kita bakar. jika SMS, kalau kita tak suka kita boleh delete. 


3. Apa yang kita boleh berbual dengan orang perempuan di luar telefon, maka dalam SMS lebih ringan hukumnya sebab kita tak nampak, tak dengar suara. Hanya menghantar tulisan-tulisan berbentuk huruf menterjemahkan maksud hati. Jadi, kalau kita cakap dengan perempuan di luar benda-benda harus adalah tidak haram. 


Bila benda tu harus di luar, dalam SMS pun harus. Begitu juga kalau haram di luar, maka dalam SMS pun haram. 


Sumber: http://www.youtube.com/watch?v=X49TXOoMvC8

creadit to : Syabab Musafir Kasih



semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

surat cinta untuk jiwa

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


Surat ini ku tujukan untuk diriku
sendiri serta sahabat-sahabat
tercintaku yang insyaAllah tetap
mencintai Allah dan RasulNya di atas
segalanya, kerana hanya
cinta itu yang dapat mengalahkan
segalanya, cinta hakiki yang membuat
manusia melihat segalanya dari sudut
pandangan yang berbeza, lebih bermakna
dan indah.

Surat ini ku tujukan untuk hatiku dan
hati sahabat-sahabat tercintaku yang
kerap kali terisi oleh cinta selain
dariNya, yang mudah sekali terlena
oleh indahnya dunia, yang terkadang
melakukan segalanya bukan keranaNya,
lalu di ruang hatinya
yang kelam merasa senang jika dilihat
dan dipuji orang, entah di mana
keikhlasannya. Maka saat merasakan
kekecewaan dan kelelahan kerana
perkara yang dilakukan tidak
sepenuhnya berlandaskan keikhlasan,
padahal Allah tidak pernah menanyakan
hasil. Dia akan melihat kesungguhan
dalam berproses.

Surat ini ku tujukan pula untuk jiwaku
serta jiwa sahabat-sahabat tercintaku
yang mulai lelah menapaki jalanNya
ketika seringkali mengeluh, merasa
dibebani bahkan terpaksa untuk
menjalankan tugas yang sangat mulia.
Padahal tiada kesakitan, kelelahan
serta kepayahan yang dirasakan oleh
seorang hamba melainkan Allah akan
mengampuni dosa-dosanya.

Surat ini ku tujukan untuk ruh-ku dan
ruh sahabat-sahabat tercintaku yang
mulai terkikis oleh dunia yang menipu,
serta membiarkan fitrahnya tertutup
oleh maksiat yang dinikmati, lalu di
manakah kejujuran diletakkan? Dan kini
terabailah sudah nurani yang bersih,
saat ibadah hanyalah sebagai rutin
belaka, saat jasmani dan fikiran
disibukkan oleh dunia, saat wajah
menampakkan kebahagiaan yang penuh
kepalsuan. Cuba lihat disana! Hatimu
menangis dan meranakah?

Surat ini ku tujukan untuk diriku dan
diri sahabat-sahabat tercintaku yang
sombong, yang terkadang bangga pada
dirinya sendiri. Sungguh tiada satupun
yang membuat kita lebih di hadapanNya
selain ketakwaan. Padahal kita
menyedari bahawa tiap-tiap jiwa akan
merasakan mati, namun kita masih
bergulat terus dengan kefanaan.

Surat ini ku tujukan untuk hatiku dan
hati sahabat-sahabat tercintaku yang
mulai mati, saat tiada getar ketika
asma Allah disebut, saat tiada sesal
ketika kebaikan berlalu begitu sahaja,
saat tiada rasa takut padaNya ketika
maksiat dilakukan, dan tiada merasa
berdosa ketika menzalimi diri sendiri
dan orang lain.

Akhirnya surat ini ku tujukan untuk
jiwa yang masih memiliki cahaya
meskipun sedikit, jangan biarkan
cahaya itu padam. Maka terus kumpulkan
cahaya itu hingga ia dapat menerangi
wajah-wajah di sekeliling, memberikan
keindahan Islam yang sesungguhnya
hanya dengan kekuatan dariNya "
Ya..Allah yang maha membolak-balikkan
hati, tetapkan hati ini pada agamaMU,
pada taat kepadaMu dan dakwah di
jalanMu "

Wallahualam bisshawab

Semoga dapat membangkitkan iman yang
sedang mati atau jalan di tempat,
berdiam diri tanpa ada sesuatu
amalanpun yang dapat dikerjakan.
Kembalikan semangat itu sahabat-
sahabat tercintaku.. ... Ada Allah dan
orang-orang beriman yang selalu
menemani di kala hati "lelah".

semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)