======================================================================================
'✿'ܓ♥ ..........ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌᗩᒪᗩIKᑌᗰ.......♥ '✿'ܓ

( : . . . sebarkanlah walau hanya satu ayat . . . : )

- tidak ada hakcipta terpelihara untuk iLmu yang dataNgnya daRi yaNg Maha Esa. bahkan kita dituNtut uNtuk meNyebarkaN apa yaNg kita taHu. maKa, sEbarkanLah apa saJa yaNg aNda fikiRkan perLu disebarkAn. tidaK perLu liNk keMbali atau miNta iZin. apa yaNg aNtum baCa di siNi hanyaLah maKlumat. ianyA akaN meNjaDi iLmu yaNg bermaNfaAt apaBiLa diAmaLkan. dan jIka kita saMpaikaN iLmu yaNg kita ada kePada oraNg lain, maKa Allah akan meNganugerahkan kepaDa kita iLmu yaNg belum kiTa taHu..

(: syUkran jaZila atas kuNjungaN dan seMoga Allah teMukan kita di syurgaNya yaNg aBaDi.. aMin :)

======================================================================================

aib orang?? kenapa nak tau sangat??

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


selamat malam sumeeee :)
lame da cik sya xmengupdate belog nie.. hehehe
memalan nie cik sya nak kongsi pasal tajuk nie..
agak2 korang ley tau x ape yang cik sya nak kungsi kan nie aa haa..
haaa.. sebelom tuuu.. sesape yang belom solat lagi 2, solat dulu yee
cik sya xsanggup nak tanggung dosa korang coz bace en3 sya nie (bajet bes jex en3 neh..haha)
dose sya un xt'tanggung dek badan nie haa..

* . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . *  *  * . * . * . *


Dalam bab ni, kite pegang butul butul hadis nabi SAW,

barangsiapa yang menutup aib saudaranya, maka Allah akan tutup aibnya pada hari kiamat. 

Apa yang menyedihkan ialah kita terlalu suka mencari aib sahabat kita malah kita mengorek ngorek rahsia tersebut.

Owang jenis macam nie ada beberapa jenis :

jenis y 1st, dy kunun2nya nak korek rahsia sesowng dengan tujuan untuk buktikan sesowang itu tidak layak jadi pejuang Islam dan tidak layak menjadi pimpinan. MasyaAllah, siapa kita yang nak tentukan sesowang tu layak atau tak jadi pejuang dan pimpinan?? Bila dy dapat tau masalah2 and keaiban diri sesowang, mulalah dy bawak cite dan sedikit penambah rasa bior cite tu makin soodap dan berselera orang untuk mendengarnya.. isk3

Jenis kedua plak ialah owang yang suka dengar masalah owang. Bila dy tau masalah owang, dia dapat rasekan diri dy ebat coz sume rahsia owang ade dalam tangan dy. masyaAllah

Jenis ketiga plak, owang yang kunun2 nak carik dan menegakkan kebenaran. Dy carik kebenaran dengan mencari kesalahan dan aib sesowang. seolah2, dy menanam tanaman syurga dengan benih neraka. dy nak rasa kedinginan syuga dengan panasnya api neraka.

Knapa kite nak sangat tahu masalah dan aib orang?? Kita malaikat ke yang ditugaskan Allah untuk mencatit dosa pahala owang?? Kita Tuhan ke nak campak orang tu ke syurga atau neraka?? Perangai macam ni perangai orang tak jughuh ore klate oyak gak, cari dosa owang dengan membuat dosa.

Kita ni baik sangat ker?? Kita ni masuk syurga Allah ke?? ne0k2 kita yang banyak amalan masuk neraka sedangkan kawan kita yang banyak dosa masuk syurga. Wal’iyazabillah. Kita ni, kenapa nak tahu sangat aib orang?? Bila kita tau aib orang, kita jugak susah ati. Kita jugak buruk sangka pada owang. Kita jugak akan benci pada owang tersebut. Tapi kalau kita tak tahu aib dy, kita tenang, tak serabut malah kita akan sentiasa senang untuk berkawan dengan dy...

Kite kena ingat, bhawa kite manusia, ada hawa nafsu. Ahli jamaah ke, pejuang ke, mujahidin ke, semua ada hawa nafsu. Nafsu2 nie, benda buruk bila salah guna tapi jadi baik bila guna kena pada tempatnya. Guna nafsu masa bersama isteri, dapat pahala. Guna nafsu dalam beribadat, dapat dosa walau beribadat sekalipun. Pokoknye, jangan salah guna. bunge kate, lu pikir laa sendri.. heee :D

Jadi bila kite memahami manusia ni ada nafsu, maka kita kena memahami bahawa setiap owang ade masalah dan masalah ni perkara normal. Buat dosa ni kerja manusia, cuma taubat kena laa ade. Adakah kita sendiri maksum daripada berbuat dosa???

Owang tak suka bila kita duk sibuk cari aib dy. sape yang suke owang duk nyibuk2 nak tau aib kite nie.. Kita un sama, tak suka owang carik rahsia kita. Yang kita duk buka sms orang, ingat orang suka? Bukan sekadar tak suka, malah dia pula laknat kita. Sebab tu kita sendiri tengok dengan mata kepala, owang yang selama ni duk kata Umno kafir, akhirnya dy masuk Umno. Owang yang selama ni benci dengan orang yang ade pasangan, ne0k2 dy yang duk keluar sekali dengan pasangannya.. mende2 macam ni berlaku coz owang benci dan laknat kita, dan juga satu ujian yang Allah campakkan kat kita...

cik sya sendri, tak suka kata orang tu mutasaqit, orang tu futur, orang tu jahat, orang tu dah tinggal kerja dakwah, orang tu buruk sebab suka couple, orang tu sekian sekian n sekian, kerana kita takut kita akan diuji Allah. Masa sekarang takpelah, sebab kita belum diuji Allah. Iblis pun petik jari tengok kita. Cukuplah dia hantar tentera syaitan yang paling lekeh lekeh dan lekeh untuk sesatkan kita nie haa.

Ulama' ade sebut :

jangan kamu pandang lekeh dengan orang baik yang buat dosa kerana yang menyesatkan orang baik tersebut adalah syaitan yang kelas tinggi. 

Kita pulak, hanya syaitan taraf rendah jex jage kita. Tu pun banyak kali tumbang, rebah, tak larat. adoimakkk

Cukuplah kita duk carik rahsia owang. Tinggallah perbuatan Abu Lahab tu, perangai yang mana akan memasukkan kita ke dalam golongan yang dibenci dan dilaknat. Patutnya kita berdoa,..

Ya Allah, janganlah Engkau tunjukkan aib saudaraku, coz aq tak nak tahu, sorokkanlah aib saudaraku Ya Allah agar dengan itu aq tidak akan membencinya.. aq tidak suka kalau aib aq bocor dan aq minta Engkau jaga dosa dan rahsiaku, begitu juga dosa dan aib sauadaraku.. aminn

Cuykuplah buat dosa dengan mencari dosa owang, cukuplah, nanti kena bakar dengan api neraka, tak larat kita nak tahan. Kalau kita tahu, sorok cepat2. Jangan cerite kat owang dan toloooooooong pertahankan saudara kita tu. pleeezzzzz !!!

Cukuplah, sya tak nak sya ngan sahabat2 sya masuk neraka...

~ same2 laa kite renung sejenak ~


semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

7 143 sahabat komen ♥ :

harsuncuter said...

yaALLAH...bende yg besa mcmnie pom kte x prasan kn...!!asyik mcrik salah n aib owg sapaikn kte lupe, aib n slah kite da lame tersebar....
YAALLAH...JAUHKN LA dr sume nie...
trime kasih cik sya...sy suke sgt2 siggah kt blog nie, klu xsinggah tue bz la yup..=)
n nk wishh..gud luck bg yg tgh exam..sye da abes..

nik lan nik mat said...

lan jughuh kn...lan jughuh kn..hakhak..main2 je

nadhirah nashit said...

ASSALAMUALAIKUM....
AIH...HERM...BTOL APE YG AKK SYA CKP TU...RENUG SEJENAK...

afif_az said...
This comment has been removed by the author.
ღSya said...

@harsuncuter : yup.. btul nie.. mende2 y y kecik cmnie laa kite salu t'lepas pndang... n pk xpnting un..

@lan : lan jughuh.. huhuuhu

@adek nadhirah :waalaikumussalam. same2 laa kite yee dik ^^

zora said...

sesungguhnya mengaibkan org adalah org yg bhasad dngki....