======================================================================================
'✿'ܓ♥ ..........ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌᗩᒪᗩIKᑌᗰ.......♥ '✿'ܓ

( : . . . sebarkanlah walau hanya satu ayat . . . : )

- tidak ada hakcipta terpelihara untuk iLmu yang dataNgnya daRi yaNg Maha Esa. bahkan kita dituNtut uNtuk meNyebarkaN apa yaNg kita taHu. maKa, sEbarkanLah apa saJa yaNg aNda fikiRkan perLu disebarkAn. tidaK perLu liNk keMbali atau miNta iZin. apa yaNg aNtum baCa di siNi hanyaLah maKlumat. ianyA akaN meNjaDi iLmu yaNg bermaNfaAt apaBiLa diAmaLkan. dan jIka kita saMpaikaN iLmu yaNg kita ada kePada oraNg lain, maKa Allah akan meNganugerahkan kepaDa kita iLmu yaNg belum kiTa taHu..

(: syUkran jaZila atas kuNjungaN dan seMoga Allah teMukan kita di syurgaNya yaNg aBaDi.. aMin :)

======================================================================================

apa kaitannya waktu solat dengan warna alam ??

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته 


waktu solat dengan warna alam ada kaitan ek?? apa kaitannye pulak??

tentula ade en3.. ape daa..  sya tanya, sya balek yang jawab.. hik3..
meh sya nak gitau kat teman teman ape kaitannye antara 2 mende itu...


*

*

*

*

*

*

sebenarnya setiap peralihan waktu solat ni menunjukkan perubahan tenaga alam ni yang boleh diukur dan di cerap melalui perubahan warna alam.

and rase rase nye laa en, perubahan warne alam nie memang tak asing bagi korang korang yang kt sanun tu yang minaaaaaaat dalam bidang fotografi nie.. en3.. butul x~ butul x~ butul x~

daa daa, malas nak intro pepanjang, meh nak hurai sesatu keyh :-

----------------------------------------------------------------------------
wAktu suBuh

pada waktu subuh nie, alam akan berada dalam spektrum kaler biru muda yang bersamaan jugak dengan frekuensi tiroid yang akan mempengaruhi sistem metabolisma tubuh..

so, warna biru muda ataupun buley di katakan waktu subuh mempunyai suatu rahsia berkaitan dengan penawar/rezki dan juga komunis komunikasi.. dan buley di simpulkan kat sini, sesape yang sering kali TERtinggal waktu subuh ataupun TERlewat secare berulang-ulang kali, lama kelamaan akan diorang menghadapai masalah komunikasi dan juga rezki

sebab, tenaga alam iaitu biru muda tak dapat di serap  oleh tiroid yang must berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum dalam erti kate len jaga dari tidur lerr..

so, sape2 yang selalu je tinggah solat subuh @ lewat solat tu, awal-awalkan lah ye. cz, bermulanye azan subuh, tenaga alam time tu adalah pada tahap optimum. tenaga nie laa yang akan di serap oleh tubuh kita melalui komsep resonan iaitu pada waktu rukuk dan sujud..

wAktu zoHoR

warna alam seterusnya berubah ke warna hijow (Isyraq & Dhuha) n then, kaler kuning menandakan masuknya waktu zohor.


Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman

 Warna kuning ini pula mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan

Jadi mereka yang selalu aje KEtinggalan atau TERlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak? fikir2 laa sendiri ye...

wAktu asAr

Kemudiannya warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu nie bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

rahsia warna oren nie ialah kretiviti

orang yang seringkali TERtinggal asarnye akan hilang lah daya kretivitannya dan yang paling malang skali pada waktu asar nie jasad dan roh seseorang ini terpisah dengan kata yang mudah difahami mati tido laa

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.. ingat tu ! sangat penting ok~

wAktu mAghriB

Menjelang waktu Maghrib, alam akan berubah ke warna merah dan di waktu nie ibu kita @ nenek ke selalu je cakap time time nie xbuley dok luar rumah.. betol ke downg kate 2?? meh cik sya nak kasi tawuu

spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red laa katekan) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.. haa, so, betol laa tuu..

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti laa dulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.. tambah2 lagi yang bermusafir tu yee =)

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang..

wAktu isyAk

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

sesape yang selalu je TERtinggal isyaknya semustinya akan mereng   gelisah

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.
Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

so, sesape yang selalu berblogwalking tetengah malam rabun tuuu, bawak2 laa ye tidur..hik3 .. termasuk laa cik sya nie

QiaMullaiL

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

 Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

so, sesape yang tidak penah or jejarang melalukan qiamullail nie, jum berqiamullail sesame..
jangan berqiam duk ngadap laptop pulak, sepatutnye gunalah masa yang sunyi ini untuk bertemu Yang Maha Esa, tym nie laa kite akan merasa lebih dekat dengan Allah, menyesali dosa2 yang telah kita lakukan..

----------------------------------------------------------------------------

Manusia kini sememangnya dah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharus dan sepatotnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayangNya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat-amat memerlukanNya.

dan paling malang sekali bagi segerombolan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

adek2, abang2, kakak2.. cube kite renung sejenak.. dalam sehari tu berapa lama kita ambil masa untuk kita solat 5 waktu?? lama sangat ke?? 1 waktu berapa lame sangat? 30minit? xkan sampai la, sejam apetah lagi.. paling2 lama berapa? 10minit? xjugak kott.. korang fikir2 laa sendiri

jangan sampai kita tinggal solat semata2 nak kejar p kelas/koje takot terlambat, takot kene mara kt cekgu/lect/boss... solat yang kita tinggal 2, tak pk Allah mara ka? malas nak cakap manyak, sesame laa kite renung renungkan, muhasabah diri kita, cik sya tak cakap kat korang je,, cik sya mengingatkan juga pada diri yang lemah lagi hina ini...




semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

7 143 sahabat komen ♥ :

deeya said...

menakjubkan ! lebey2 lagi time start dari asar ke isyak tu .. yang asar tu tah2 betol boley pisahkan jasad dgn roh x . takotnyer ! slalu jer balik keje bru solat asar .. itu pun lek2 dulu . huhu ~ neway , thx 4 info :)

shida saje said...

info best sya ^_^ mekaseh!

iszieylyanziy said...

kuasa Allah :) thanks 4 da info

ღSyaღ said...

@deeya : a'ah betol2.. same2 deeya =)

@shida : sesame shida =) hihihi

@czueka : same2 czueka =)

@iszieylyanziy : welkem =)