======================================================================================
'✿'ܓ♥ ..........ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌᗩᒪᗩIKᑌᗰ.......♥ '✿'ܓ

( : . . . sebarkanlah walau hanya satu ayat . . . : )

- tidak ada hakcipta terpelihara untuk iLmu yang dataNgnya daRi yaNg Maha Esa. bahkan kita dituNtut uNtuk meNyebarkaN apa yaNg kita taHu. maKa, sEbarkanLah apa saJa yaNg aNda fikiRkan perLu disebarkAn. tidaK perLu liNk keMbali atau miNta iZin. apa yaNg aNtum baCa di siNi hanyaLah maKlumat. ianyA akaN meNjaDi iLmu yaNg bermaNfaAt apaBiLa diAmaLkan. dan jIka kita saMpaikaN iLmu yaNg kita ada kePada oraNg lain, maKa Allah akan meNganugerahkan kepaDa kita iLmu yaNg belum kiTa taHu..

(: syUkran jaZila atas kuNjungaN dan seMoga Allah teMukan kita di syurgaNya yaNg aBaDi.. aMin :)

======================================================================================

ibarat batang mancis


sahabat boleh cuba dirumah..hehe.. 
kalau nak jadi manusia kita kena SOLAT..
asuhan mengunakan 17 batang mancis bersamaan 17 rakaat =)

caranya seperti gambar di sebelah :

1- jika tidak solat subuh, buang 2 batang mancis di kepala. kalau kita tinggal subuh, kita jalan tiada kepala.. hihi

2- jika tidak solat zohor, buang 4 batang mancis di bahagian lengan. Seolah-olah kita berjalan tiada tangan =D

3- jika tidak solat asar, buang 4 batang mancis di bahagian dada. kalau tidak solat asar, kita jalan tiada dada. :D

4- jika tidak solat maghrib, buang 3 batang mancis bahagian perut. Jadi.. jalan tiada perut. serupa hantu dah.. hihihi :D

5- jika tidak solat isyak, buang 4 batang pada kaki.. haa.. macam jalan tiada kaki...

kesimpulannya :
 
kalau kita tidak solat terus menerus maka kita ni bukan lagi manusia. Diri ini tidak sempurna jika tidak solat. kalau kita sering tinggal solat subuh dan maghrib, seolah-olah kita berjalan tiada kepala tiada perut.. hihihi.. orang tengok pun lari.. hantu ke apa budak ni..

renung-renungkanlah.. jika solat kita tidak sempurna maka cacatlah kita ni..wallahu'alam =)))

- salin . tampal . copy . paste -


 

semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

2 143 sahabat komen ♥ :

khair said...

subhanallah!!!indahnya ciptaan Allah!! :)
comel je kita jadikan mancis sebagai perumpamaan untuk solat ^_^

mujahidah solehah said...

hihi..
boleh laa didik anak utk solat nt guna kaedah nie ^________^..