======================================================================================
'✿'ܓ♥ ..........ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌᗩᒪᗩIKᑌᗰ.......♥ '✿'ܓ

( : . . . sebarkanlah walau hanya satu ayat . . . : )

- tidak ada hakcipta terpelihara untuk iLmu yang dataNgnya daRi yaNg Maha Esa. bahkan kita dituNtut uNtuk meNyebarkaN apa yaNg kita taHu. maKa, sEbarkanLah apa saJa yaNg aNda fikiRkan perLu disebarkAn. tidaK perLu liNk keMbali atau miNta iZin. apa yaNg aNtum baCa di siNi hanyaLah maKlumat. ianyA akaN meNjaDi iLmu yaNg bermaNfaAt apaBiLa diAmaLkan. dan jIka kita saMpaikaN iLmu yaNg kita ada kePada oraNg lain, maKa Allah akan meNganugerahkan kepaDa kita iLmu yaNg belum kiTa taHu..

(: syUkran jaZila atas kuNjungaN dan seMoga Allah teMukan kita di syurgaNya yaNg aBaDi.. aMin :)

======================================================================================

jum bertaubat


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



selamat petang sume.. sume sehat x?? ari nie sya nak kongsi pasai tajuk "JUM BERTAUBAT"

kite sebagai manusia biasa takkan terlepas dari buat kesalahan/kesilapan dan dosa..

betapa sayangnya Allah kepada kita, Dia telah memberikan cara untuk menebus kesalahan yang telah kita lakukan sebelum ini.. dengan kata lain yang korang sememanye menyertii --> TAUBAT..

so, sebelum itu sya nak tanye korang dan juga diri sya nie..ape itu taubat?? apa yang dimaksudkan dengan taubat??apa fahaman kita tentang taubat nie?? jum kite same2 merenung sejenak, apakah dengan sekadar mengucap istighfar sudah dikira bertaubat atau bagaimana ?? ke korang rase mcm mane?? sile kasi pendapat =)

Jadi, mari kite sama sama saling mengingatkan antara sesama kita kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang mukmin (Al-Quran)

Jika ada yang salah, tolong sama-sama kita betulkan kerana sya jugak seorang manusia seperti kowang jugak.. hehehe..

Untuk bertaubat kita perlu melakukan 3 perkara ini iaitu rukun-rukun Taubat :-

~.Rasa Menyesal
~.Berazam untuk meninggalkan perkara tersebut
~.Tinggalkan terus perbuatan tersebut


kalau stakat satu dua rukun di atas tu jew yang kite buwat, ianya masih belom di kira sebagai taubat.. and, myb Allah belum betul betul mengampunkan dosa kita tu.. 3 rukun di atas must ler di lakukan secara keseluruhan baru ler di kira kita nie betol2 bertaubat.. taubat yang betol2 nie la di namakan taubat nasuha


yang 2 sekirenye kite bertaubat kepada Allah.. kalo kite buat salah kat manusia.. macam mane pulak erk??


~.rasa menyesal
~.berazam untuk meninggalkan perkara tersebut
~.tinggalkan terus perbuatan tersebut
~.meminta maaf kepada orang yang kite dah buat salah


same je, cume tambah mantak maaf ngn owang dah kite buat salah.. tapi, cane kalo dia tak maaf kan kite?? sedangkan kita da mintak maaf bagai nak rak kat dia.. haa, tu urusan dia dengan Allah, coz kite da buat segala rukun2 di atas tu..dia je yang kedekot nak maafkan kite,,huk3.. tapi, walaupon dia maaf/tak kan kite, jangan ler kita buat balek kesilapan yang sama.. xmenjadi ler taubat tu, dikire langgar rukun lee.. hehehe


Semua orang perlu bertaubat


takde siapa yang bebas dari bertaubat. Ia adalah sunnah para Nabi, sahabat R.A dan orang-orang soleh. Kita bertaubat kerana kurang bertakwa, kurang patuh pada Allah. sedangkan Nabi sering bertaubat kepada Allah walaupun tak buat dosa, yang kite nie.. dosa bagaikan butir2 pasir di pantai. tak nak bertaubat jgk.. alasannye.. esok2 laa..sempat lagi... hello !! sempat lagi?? kite tak tau bape lame kita akan hidup atas bumi Allah nie.. sesaat lagi ke? seminit lg ke? sejam lg ker? esok ke? lusa? mggu dpn? bln depan? taon depan? kite tak tahuuu...




Imam Ali R.A….apabila ditanya apakah itu takwa, jawabnya..


Al-Khauf minal Jalil (Takut kepada Allah yang Maha Agung)

a-Betapa kita kurang takut pada Allah, maka perlu kita bertaubat.
 
Al-Amal bit Tanzil (Beramal apa yang Allah turunkan dalam Al-Quran)

a-Betapa sedikitnya amal yang kita lakukan, maka kita perlu bertaubat

Al-Qannatu bil Qalili (Rasa cukup dengan sedikit yang kita ada)

a-Kita tak pernah merasa cukup, bahkan mengejar dunia sehingga lupakan akhirat, maka kita sangat perlu bertaubat.


Imam Syafie berkata, kamu boleh lihat diri kamu berada di puncak ketakwaan apabila berlaku perkara berikut:-


~.Al-Juud minal Qalil (Kamu bersedekah walaupun duit yang kamu ada tinggal sedikit) 
~.Al-War’u ‘Indal Khalwah (Kamu bersikap wara’ ketika kamu berseorangan)
~.An-Takuna kalimata Haqqin Inda Ma Yukhafu wa Yurja’ (Kamu dapat katakan kebenaran di hadapan orang yang kamu takuti dan kamu harapkan sesuatu daripadanya)


Kalau semua yang disebut di atas masih belum ada pada diri kita, maka memang perlulah kita bertaubat.(Ya Allah, banyaknya dosaku, kurangnya amalku!!) Semua manusia melakukan kesilapan, yang membezakan antar dua golongan adalah mereka yang memilih untuk segera bertaubat atau tidak.




Segera bertaubatkah kita??


Masalah kita bukan pada melakukan kesilapan, tetapi silap kita ialah apabila kita tidak bersegera untuk bertaubat. Bukan pelik untuk silap, tetapi cepat iktiraf kesalahan dan cepat taubat itulah yang penting. Satu lagi masalah, bila kita suka bertangguh tangguh dan tidak bersegera untuk bertaubat..maka bermakna Allah tidak beri hidayah kepada kita. Nauzubillahi min zalik!!( Ya Allah jauhkanlah aku dari sifat ini!!)


Nabi ada bersabda yang bermaksud,


"Kebanyakan dari ahli neraka adalah dari golongan Al-Musawwifun." 


Sambung Nabi lagi,


“Kamu tahu siapa Al-Musawwifun itu, meraka adalah orang yang selalu menyebut Saufa( Saufa bermaksud akan. Maknanya menangguh-nangguh suatu amal. Saya akan buat itu, akan buat ini.)


Jadi bersama kita muhasabah diri kita. Adakah kita tergolong dalam golongan ini yang dikatakan Nabi sebagai ahli neraka?? Ya Allah jauhkanlah kami dari tergolong dari Golongan Musawwifin!!


Kita slalu mendengar kawan-kawan kita cakap cenggini…


“Alah..aku ni muda lagi nanti dah tua nanti aku bertaubatlah”…


kita nyatakan hadis di atas kepadanya dan katakan kepadanya…Adakah korang yakin bahawa korang akan hidup sehingga ke hari tua?? dah ramai yang meninggal dunia dalam keadaan dia masih seorang bayi, kanak-kanak, pemuda dll. Walaupun dowang berada dalam keadaan yang sihat.. Ingatlah bahawa mati itu datang secara tiba-tiba.. Ingatlah juga bahawa masa yang diberikan kepada kita sekarang adalah senggang masa untuk kita bertaubat akan kesalahan kita yang lalu..


Jangan kita menyesal nanti sebagaimana yang diucapkan oleh orang kafir di akhirat nanti,


“Alangkah baiknya seandainya dahulu aku jadi tanah” (selepas melihat balasan apa yang yang akan diterimanya dari perbuatan kedua tangan merka)-Suran An-Naba’:40


 menurut para ulama' antara tande2 orang yang bertaubat :-


~.Dia akan menukar rakan-rakannya kepada rakan-rakan yang lebih baik
~.Dia ubah suasana kehidupannya
~.Dia ubah majlis yang dia duduki(memilih majlis yang baik)


jadi berdasarkan penjelasan2 di atas, memang jelaslah setiap dari kita perlu bertaubat. Jadi bila kita baca Firman Allah yang bermaksud :-


Wahai orang beriman, bertaubatlah kamu dengan taubat nasuha


Menurut para ulama’ ada 2 tanda amal kita diterima oleh Allah :-

~.llah akan memberi kita istiqamah dalam perkara tersebut
 
~.Kebaikan itu akan mencetuskan kebaikan-kebaikan yang lain. Iaitu Allah memberi kita ilham untuk melakukan banyak lagi kebaikan-kebaikan.


Wallahu’alam…moge2 segala ilmu yang kita dapat pada hari ini boleh laa disampaikan kepada rakan2 kowang yang lain dan memberi manfaat kepada diri kita.


Tiada guna ilmu tanpa amal…Jadi, JuM BERTAUBAT!!!!! =)

semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

10 143 sahabat komen ♥ :

nik lan nik mat said...

lan bese buat 2 rukun yg atas tu je...hmmmm

ღSya said...

kire nye..xtinggal trus laa perbuatan 2... kalo kite xtinggal trus ksalahan yg kite sa buat 2..xkire sbg taubat laa..nk dpt keampunan dr Allah kne tinggalkn trus ksalan 2

nik lan nik mat said...

tu la kn..hmmm..agak trok jgk sbnrnya

Syukri Kamaruddin said...

bertaubat selagi sempat..byk pluang Allah bg pada kita sbnarnya.

nik lan nik mat said...

sya..nk tny sket ni..ade tak surah yg spesifik yg ptut kita amalkan jika kita tgh terlalu sedih?

ღSya said...

@lan : urm.. y sya tawu n salu amalkan.. yasin.. cz, yasin laa jntung Al-Quran.. Nabi saw un kte lbh bek kite hfal yasin nie...

lgpun.. bnyk fadhilat yasin nie...terrrrlalu bnyk.. :)

Syuxer said...

@fuhh sungguh menginsafkan info ini..bila kah kali terakhir saya bertaubat..huhu terlalu lama saya x bertaubat kepada Nya..sungguh malu diri saya ini..

nikeeya said...

banyak dosa yang kita lakukan..kadang2 kita sendiri pun x sedar kita dh lakukan dosa..info nie buat pembaca2 jadi lembut hati nak bertaubat..like2..

ღSya said...

@syuxer n nikeeya : coz 2. kite kne sntiasa b'taubat kpdNya.. xkira kite mlakukan ksalahan y besar atau kecil.. Nabi sndri, sntiasa b'taubat kpdNya walaupun baginda tdk mlakikan sbrg kslahn.. sedangkan kita nie, y t'lalu bnyk bt dosa, taubat sukar sgt utk kite buat..

sedangkan.. kite, ummat nabi Muhammad lah cara yg plg senang utk b'tabat.. sedangkan pd zaman nabi yg lain.. cara utk b'taubat adlh dgn cara membnuh diri...

LiNnAeuS's said...
This comment has been removed by the author.