======================================================================================
'✿'ܓ♥ ..........ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌᗩᒪᗩIKᑌᗰ.......♥ '✿'ܓ

( : . . . sebarkanlah walau hanya satu ayat . . . : )

- tidak ada hakcipta terpelihara untuk iLmu yang dataNgnya daRi yaNg Maha Esa. bahkan kita dituNtut uNtuk meNyebarkaN apa yaNg kita taHu. maKa, sEbarkanLah apa saJa yaNg aNda fikiRkan perLu disebarkAn. tidaK perLu liNk keMbali atau miNta iZin. apa yaNg aNtum baCa di siNi hanyaLah maKlumat. ianyA akaN meNjaDi iLmu yaNg bermaNfaAt apaBiLa diAmaLkan. dan jIka kita saMpaikaN iLmu yaNg kita ada kePada oraNg lain, maKa Allah akan meNganugerahkan kepaDa kita iLmu yaNg belum kiTa taHu..

(: syUkran jaZila atas kuNjungaN dan seMoga Allah teMukan kita di syurgaNya yaNg aBaDi.. aMin :)

======================================================================================

SMS kejut Tahajjud ??

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




Suatu hari, manusia D minta pendapat dari Manusia A, B, C tentang situasinya yang suka gilir-gilir dengan kawan bukan mahramnya kejutkan bangun tahajjud tiap malam. 


Manusia A: Tak boleh SMS kejut tahajjud pada yang bukan mahram. Persis khalwat. Tak baik. Tak elok. Rosak hati, zina hati. Niat tak menghalalkan cara.


Manusia B: Tak digalakkan SMS kejut tahajjud pada yang bukan pasangan. Kawan berlainan jantina, tak boleh. Kekasih kepada kekasih lagi tak boleh. Apa pun tak boley. Senang cerita, set alarm kat henpon tu. 


Manusia C: Kejut-kejut tahajjud sesama berlainan jantina ni patut diharamkan terus. Ni bukan dakwah, ni nak menggatal semata-mata. Mana ada kejut2 tahajjud sesama bukan jantina dalam Islam. Timbulkan fitnah je semua ni. Dua orang bukan mahram, yang ketiga adalah syaitooooonnn!!


Manusia D: Tapi..tapii...tapi..kitorang cuma nak jadi baik..nak saling memperingati..nak harapkan kawan2 sejantina or adik beradik SMS kejutkan memang dorang tak sudi la..Kawan2 sejantina ni cakap je dakwah2, tapi nak kejutkan member sendiri jangan harapla..roomate sendiri pun kekadang tak peduli..Tade plak nak bergayut. Nak kejut2kan je. Set alarm, tak bangun..tapi bila org miscall, SMS..bangun lak. Kenapa ye tak boleh lak..


Manusia A, B, C : "Alasan je semua tu. Kami sebulat suara kata, hentikan! Fustopppp!"


Minggu depannya, keluar di muka depan paper :


"Kami Keluar Islam Kerana Tak Boleh SMS Kejut Tahajjud."


Manusia A, B, C : "Bangang betul golongan manusia D ni! Nerako la mereka!"


-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-


Moral: Ekstrim dalam menasihati, mad'uw (yang didakwah) pasti jadi benci. Hati yang sedang terbuka akan terkunci kembali.


Kau fikirlah sendiri.


-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-


Hukum SMS bukan mahram oleh Ustaz Azhar Idrus ( Original ) :


1. SMS laki perempuan bukan mahram, hukumnya tak haram.
Yang haramnya adalah yang berkait dengan tu yakni apabila berkait dengan nafsu syahwat.


Sumber: http://www.youtube.com/watch?v=Sdo7mTfe2rM


2. Ikhtilat muslimin muslimat melalui tepon sms. Sms ni sama macam surat.


- Surat: ada bait2 kata-kata yang memuji-memuja dsb: Hukumnya makruh.


- Apabila sampai tahap nafsu syahwat: Hukum menjadi haram.


Begitu juga SMS. kalau dulu surat, kita tak berkenan kita bakar. jika SMS, kalau kita tak suka kita boleh delete. 


3. Apa yang kita boleh berbual dengan orang perempuan di luar telefon, maka dalam SMS lebih ringan hukumnya sebab kita tak nampak, tak dengar suara. Hanya menghantar tulisan-tulisan berbentuk huruf menterjemahkan maksud hati. Jadi, kalau kita cakap dengan perempuan di luar benda-benda harus adalah tidak haram. 


Bila benda tu harus di luar, dalam SMS pun harus. Begitu juga kalau haram di luar, maka dalam SMS pun haram. 


Sumber: http://www.youtube.com/watch?v=X49TXOoMvC8

creadit to : Syabab Musafir Kasih



semoga apa yang di kongsikan ini bermanfaat.. kalo suke like ek =)

2 143 sahabat komen ♥ :

ain soofiyah said...

sedihnya.. hnya tahu mnasihati tpi x tolong..

mujahidah solehah said...

^^
n cara nasihat y slh..
terlalu ikutkn prasaan..